Literární pokusy (12) - Dokud nás smrt nerozdělí - část první








Vždycky jsem si myslela, že bych byla ta, co tvrdí, že jen nešťastně upadla. Že bych prostě stáhla ocas a s křečovitým úsměvem předstírala, že se vlastně nic nestalo. Že za to můžu já. Že jsem v podstatě jen hloupá nešikovná ženská, co si špatně spočítala schody.



***

Krčila jsem se pod stolem snad nekonečně dlouho. Z té krkolomné polohy mi začínaly pomalu dřevěnět nohy. Nemohla jsem se pohnout. Nesměla jsem. Dýchala jsem tlumeně a škvírou mezi ubrusem a nohou stolu jsem sledovala dění v místnosti. Viděla jsem dva páry nohou. Jeden patřil ženě a druhý muži. Kdyby to byl němý film, myslela bych si, že tančí. Dva kroky vzad, jeden dlouhý krok dopředu. Tohle byl ale trochu jiný tanec. Tanec o holý život.

Prosila ho, aby přestal. Neslyšel ji. Zvuk tříštícího se skla. Vzlyky. Ticho. Napětí. Výkřik do tmy. Sevřela jsem dlaně v pěst. Klouby mi bělely napětím i silou sevření. Bušilo mi srdce, měla jsem pocit, že musí každou chvíli prasknout. Teď ještě ne, ještě chvíli.

,,Ty malá děvko, podívej se, jakej máš doma bordel! Že se nestydíš, ty líná svině! Koukej se mi do očí, když s tebou mluvím!” Ozvala se rána. Jakoby někdo plesknul syrovým kusem masa o kuchyňskou linku. Zatajila jsem dech a v duchu jsem si namlouvala, že tohle ještě nebyla smrtelná rána, že ta by zněla podstatně hůř…

,,Prosím…,” ozvaly se vzlyky nedaleko od mého úkrytu. Drásalo mi to srdce, ale ještě nenastala ta správná chvíle. Ve vzduchu byl cítit pot, mísil se s pachem strachu. Ten jsem za ty roky znala až důvěrně dobře. Místností se rozlehlo cvaknutí kovu. Jen na okamžik se mě zmocnila hrůza. Došlo mi, že nedrží v rukou zbraň, ale rozepíná si opasek. Viděla jsem, jak ji chytl za nohu a smýkal s ní po podlaze až doprostřed místnosti. Bránila se. Tichem se rozléhalo skřípění nehtů o podlahu. Zvuk trhající se látky. Vzlyk.  První rána páskem. Tiše zaúpěla. Věděla, že pokud bude hlasitě naříkat, bude to jen a jen horší. Nechala jsem ho ještě párkrát udeřit. Ujistila jsem se, že mám správně nasazené rukavice. Opatrně jsem natáhla ruku a ve tmě pod stolem jsem nahmatala kuchyňský nůž. Sevřela jsem ho pevně v dlani a s vědomím, že držím zbraň, se mě zmocnil pocit úlevy. Nenápadně jsem se vyplížila ze svého úkrytu. Začala křičet, aby odpoutala pozornost od mého stínu, který se neslyšně plížil po obvodu zdi.

,,Ječ si jak chceš, ty krávo. Myslíš si, že ti někdo pomůže? Že tě někdo uslyší? Na takový jako seš ty se každej akorát vysere!” Viděla jsem, jak ji udeřil do obličeje. Ozvalo se jemné křupnutí. Zlomil jí nos. Zaskučela jako raněné zvíře a schoulila se do klubíčka. To ho vydráždilo ještě víc. Začal do ní kopat.

,,Ty čubko, myslíš si, že se schováš? Myslíš si, že ti to pomůže, ty líná svi…,” jeho výkřik zůstal viset kdesi v té černočerné tmě. Přiskočila jsem k němu a vší silou mu zabodla nůž do hrudi. Ve tváři se mu mihnul překvapený výraz. Celou dobu si myslel, že se akt ponížení a trýznění odehrává jen mezi čtyřma očima jako vždycky. Zalapal po dechu, podlomila se mu kolena a košile začínala rudnout. Vyvalil oči a zachroptěl. Možná se pokoušel na poslední chvíli prosit o odpuštění. Dost možná jí chtěl jen naposledy vynadat.



,,Dobré ráno, drazí kolegové a drahé kolegyně. Vítejte na našem pravidelném pondělním zasedání. Než začnu hovořit o interních záležitostech, ráda bych vám představila vaši novou kolegyni. Nino?” zapátrala pohledem po zasedací místnosti. Nesměle jsem zvedla ruku.

,,Ehm, to jsem já,” začala jsem nesměle. ,,Jmenuji se Nina Tešlárová, před pár dny jsem se přistěhovala ze západních Čech a velmi mě těší, že mohu pracovat společně s vámi a poskytovat tak pomocnou ruku všem potřebným,” pousmála jsem se a kývla na pozdrav všem mým novým kolegům. Nina, Helga, Sára… Měla jsem za sebou už nespočet identit. Jen tak pro jistotu. Ne že bych to potřebovala. Byla jsem nejlepší svého druhu. Takřka neviditelná pomstychtivá zrzka, která byla ve správný čas na správném místě.  Podsvětí už po mně řadu let natahovalo lačně ruku, já ale zůstávala věrná svému poslání. Až do morku kostí. Do posledního dechu.

Přidělili mi malou kancelář na konci chodby. Bylo s podivem, že takový zapadákov měl své vlastní krizové centrum. Sotva jsem dosedla, zobrazila se mi na displeji přijatá zpráva.

,,V pohodě?” stručně a jasně, to byl celý Baron.

,, Jako vždycky,” rychle jsem nacvakala odpověď a mobil zasunula do vnitřní kapsy kabelky. Snažila jsem se být celkem nenápadná řadová sociální pracovnice. Počestný kostýmek, na nose brýle. Zkrátka nejdůležitější bylo nevzbuzovat pozornost. A falešný doklady byly prostě jistota. Když jsem začínala, jela jsem na vlastní pěst. Tenkrát jsem narazila na Barona. Chystala jsem se zrovna oddělat dalšího z těch povedených manžílků, když v tom mi uprostřed noci do bytu vtrhnul cizí chlápek, aby mi vysvětlil, že tenhle kus patří jim. Neměla jsem nic proti, nemusela jsem si špinit ruce. Tu noc mě odvezl k Baronovi. Měla jsem slušně sevřený půlky strachem, ale Baron byl fajn chlap. Vysekl mi poklonu, ale objasnil mi, že takhle to dál nejde, že jsem na nejlepší cestě do lochu. A tak mi začal poskytovat falešný doklady. Dával mi tipy na lokality i na rodiny. Tahal za justiční nitky, jak bylo potřeba. Naštěstí jsem byla dost dobrá a nikdo si mě nevšimnul. Jak říkal Baron, byla jsem nejlepší svýho druhu.

,,To máme dneska nádherně, že jo?” usmála se zdvořile kolegyně a odložila si na můj stůl hrníček s kávou. ,,Vítejte v našem týmu,” spiklenecky na mě mrkla a zachrastila klíčema. ,,Tyhle budou vaše. Jsou tam klíče jak od budovy, tak od kartotéky, ta vás teď bude zajímat asi nejvíc.”oznámila mi a odcupitala k masivní skříni na konci místnosti. Vsunula klíč do zámku, párkrát jím otočila a vysunula první šuplík.

,,Tohle vás asi nebude moc zajímat, jsou to převážně staré případy domácího násilí v našem městě a přilehlých obcích.” Znovu zachrastila klíčema a odemkla druhý šuplík se složkami. ,,No a tohle jsou aktuální případy. Však vám nemusím nic říkat, máte ten diplom a kurzy. Sama nejlíp víte, že ty ženský sem nerady chodí. A že se za to stydí. Občas nám je sem pošlou z nemocnice nebo z pohotovosti, někdy musíme dojet my tam a tu ženskou si sami převzít. Ale málokdy chce. Je to těžký,” uznale kývla hlavou a položila mi klíče na stůl.

,,Děkuji,” pokusila jsem se o přívětivý úsměv a pohledem jsem se ji snažila přimět k odchodu. Nemohla jsem se dočkat, až zůstanu v místnosti sama  a budu se tak moct pustit naplno do práce. Čas byl totiž můj největší nepřítel. Nechtěla jsem přijít pozdě. Jakoby vyslyšela moje prosby, zvedla hrníček, kývla na pozdrav a zmizela na chodbě. S úšklebkem jsem setřela ze stolku kruh, který tu po její kávě zůstal, a vydala jsem se ke kartotéce.

Věděla jsem, že mám hledat jméno Králová. Baronovy instrukce bývaly sice stručné, ale dokonale přesné. Králová Zuzana. Vytáhla jsem složku ze šuplíku a znova usedla za stůl. Zapnula jsem počítač. Byla jsem poučená o tom, že někteří klienti jsou již zanesení do databáze, jména některých však zatím ulpívala pouze na kusech papíru.












KRÁLOVÁ, Zuzana


8. 5. 1982, Chrudim

tel. číslo: 604 286 683



5. 1. 2015 Nemocnice Chrudim - fractura mandibulae - pád ze schodů

po následném rozhovoru s pracovnicí Krizového centra poškozená přiznala, že zranění bylo zapříčiněno úderem pěstí, odmítla pobyt v Azylovém domě

6. 7. 2015 Nemocnice Chrudim - commotio cerebri - uklouznutí

po následném rozhovoru s pracovnicí Krizového centra poškozená přiznala, že zranění bylo zapříčiněno násilným jednáním ze strany manžela, souhlasila s docházením do Krizového centra a s odbornými konzultacemi



Hm, pěknej ptáček ten Král. Na účtu pár pojišťovacích podvodů a navíc bije vlastní ženu, ubožák. V počítači jsem našla pár záznamů ze sezení, která zatím proběhla. Celkem byla tři, nic moc téměř po roce. Asi má pořád strach. Věděla jsem, že nemá cenu oběť kontaktovat telefonicky. Manžel by v telefonu objevil cizí číslo a mohlo by to podnítit jeho agresi. Rozhodla jsem se tedy pro osobní návštěvu. Ze záznamů jsem vyčetla, že manžel bývá ve všední dny od osmi do pěti v práci. Rozhodla jsem se, že to risknu.

,,Jdu do terénu, vrátím se kolem oběda,” ohlásila jsem v protější kanceláři.

,,Jasně,” ozvalo se od pracovního stolu.

Vyšla jsem na náměstí. Ovál mě příjemný závan téměř letní atmosféry. Ve vzduchu byla cítit káva. Neodolala jsem a navštívila jsem kavárnu ležící těsně vedle centra.

,,Dobrý den, jedno latte s sebou, prosím,” objednala jsem si a trpělivě vyčkávala. Kofeinový doping se hodí vždycky. I když jsem v roli sociální pracovnice nabízející lehce podpultové služby byla dlouho, pořád jsem nebyla natolik otrlá, abych dokázala klientům čelit naprosto bez nervozity a lehčích výčitek svědomí. Věděla jsem, že moje poslání je správné, stála jsem si za svými činy. Ne vždy to ale bylo lehké.

Po chvíli chůze jsem s téměř dopitým latte v ruce stanula před nádhernou vilou. Vida, na první pohled by asi nikdo neřekl, že tu bydlí týraná žena a nepovedená parodie Christiana Greye. Ale tak to bylo vždycky. Pojišťovací podvody udělaly svoje. U vily se tyčil altán a nedaleko od něj se rozléhal krytý bazén. Dům snů. Škoda jen, že s manželstvím to tak nějak nevyšlo. 

(9/2017)

Komentáře