Všehochuť (4): Mistr a Markétka v Moravském divadle v Olomouci


MISTR A MARKÉTKA V MORAVSKÉM DIVADLE V OLOMOUCI



      Konečně si můžu přidat další splněno do svého seznamu "kam v Olomouci". Mé studium se chýlí ke konci, takže jsem se rozhodla, že nebudu otálet a vydám se do Moravského divadla v Olomouci, což jsem měla v plánu už přinejmenším tři roky. Motivoval mě program divadla, který nabízel inscenaci úžasného románu M. Bulgakova Mistr a Markétka. Z jejich odvážné volby jsem měla poněkud obavy, protože právě tento román patří k těm těžším "kouskům" ruské literatury, ale nutno podotknout, že se s materiálem vypořádali znamenitě. 
      Děj byl uchopen natolik šikovně a šetrně, že se z něho nevytratilo nic podstatného (i když pochopitelně něco vynecháno být muselo) a naopak byl přizpůsoben všem diváckým kategoriím, takže byl srozumitelný a pochopitelný. Z hereckého obsazení bych si dovolila "vypíchnout" Wolanda, který ve mně budil upřímnou hrůzu a chvílemi jsem měla nutkání odsednout si někam dozadu, protože ve třetí řadě jsem ho měla jako na dlani a ježilo mi to chlupy. Další výraznou postavou byla Markétka, která měla v druhé části hry poměrně odvážnou scénu, za kterou jí patří můj obdiv. Jako posledního bych chtěla zmínit ještě Bezprizorného, který bezpochyby patřil k těm nejpovedenějším postavám a rozesmál i pobavil nejednoho diváka v sále.
     Jediná má výtka patří konci hry, ve kterém (pozor, spoiler!) Mistr a Markétka prožívají něco jako smrt. Něco jako smrt píšu, protože se vlastně nedostávají ani do nebe ani do pekla, naopak se ocitají v prostoru jakéhosi věčného pokoje, který je charakteristický pro myšlenkový proud (nejen) Bulgakovovy doby, a tedy pro gnózi. Tento moment nebyl v inscenaci příliš šťastně uchopen a divák tedy mohl nabýt zcela mylnou představu a myslet si, že se Mistr společně s Markétkou ocitli ve Wolandově říši.
    Na závěr bych Vás všechny chtěla pozvat a vyburcovat k tomu, abyste Moravské divadlo navštívili a na vlastní oči se přesvědčili o tom, že Mistr a Markétka patří bezpochyby k tomu lepšímu, co se na současné scéně hraje. A po představení můžete společně se svým doprovodem debatovat o zhlédnutém představení nad sklenkou vína ve vinotéce "u Dómu", která sice není od Horního náměstí co by kamenem dohodil, ale vládne v ní natolik příjemná atmosféra, že si ji i její obsluhu jistě zamilujete. 

Komentáře